Broadcast 882: Kedudukan Hubungan Darah dalam Hubungan Waris

📮 SURAT CINTA ALLAH HARI KE- 882
TAFSIR INSPIRASI
AL-AHZAB  AYAT 6-8

📖 JUZ  21 AL-AHZAB
SURAH KE- 33 : 73 AYAT


KEDUDUKAN HUBUNGAN DARAH DALAM HUBUNGAN WARIS

النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُولُو الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا (٦)
Nabi itu lebih utama bagi mukminin dibandingkan diri mereka sendiri dan istri-istrinya adalah ibu-ibu mereka. Orang-orang yang mempunyai hubungan darah satu sama lain lebih berhak waris-mewarisi di dalam Kitab Allah daripada mukminin dan orang-orang Muhajirin, kecuali kalau kamu hendak berbuat baik kepada saudara-saudaramu seagama. Demikianlah telah tertulis dalam Kitab Allah.
💡INSPIRASI
Mukminin itu mencintai Nabi mereka, lebih dari mencintai diri mereka sendiri dalam segala urusan. Berbuat baik di sini ialah berwasiat yang tidak lebih dari sepertiga harta.


وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا (٧)
Ingatlah ketika Kami mengambil perjanjian dari para nabi dan dari engkau sendiri, dari Nuh, Ibrahim, Musa dan Isa putra Maryam, dan Kami telah mengambil dari mereka perjanjian yang teguh.
[Kesanggupan menyampaikan agama kepada umatnya masing-masing]
💡INSPIRASI
Tanggung jawab para nabi dan dai sangat berat berkenaan dengan umat yang harus mereka didik dan mereka bimbing ke jalan yang benar. Walau berat, tapi dilakukan dengan senang hati: itulah bahagia.


لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَأَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا أَلِيمًا (٨)
Agar Dia menanyakan kepada orang-orang yang benar tentang kebenaran mereka. Dia menyediakan azab yang pedih bagi orang-orang kafir.
[Pada hari Kiamat, Allah akan menanyakan kepada rasul-rasul sampai di mana usaha mereka menyampaikan ajaran-ajaran Allah kepada umatnya dan sampai di mana umatnya melaksanakan ajaran Allah itu]
💡INSPIRASI
Pertama-tama pemegang amanat dalam arti rohani itu ialah para nabi, tetapi dalam dekrit yang berlaku termasuk juga semua orang yang sudah pernah menerima ajaran Allah.


📚 Tafsir Inspirasi
✒️ Dr. Zainal Arifin Zakaria, MA
📥 http://bit.ly/klikpesantafsirwhatsapp
=====================
📱 BBM II: D97518D4
📭 BBM Channel PIN C00375E73
🔊 Audio Tafsir Quran
https://telegram.me/infokitap
https://telegram.me/tafsirqu

📅 SURAT CINTA ALLAH HARI KE-882


Previous
Next Post »